Selasa, 12 Februari 2013

PENGERTIAN MONITOR LCD, LED, CRT & PERBEDAANNYA


Secara asas pengertian monitor baik untuk keperluan umum mahupun komputer adalah sama. Bahagian yang membezakan adalah pada bahagian kabel penghubung.

Pengertian Monitor - CRT


Monitor CRT (Cathode Ray Tube) merupakan monitor generasi kedua dari monitor komputer yang merupakan generasi pertama dari monitor komputer pada zaman moden. Saat ini minat
terhadap monitor CRT sudah mulai ditinggalkan walaupun monitor CRT tetap dihasilkan. Alasan mengapa pengguna mula meninggalkan monitor CRT adalah disebabkan oleh bentuknya yang besar dan berat sehingga memerlukan ruang tambahan untuk menempatkan monitor ini. Pengertian monitor CRT secara umum adalah 'monitor cembung' atau 'monitor tabung'
Monitor ini menggunakan teknologi radiasi magnetic serta electromagnetic yang cenderung merosakkan mata juga melelahkan mata jika bekerja terlalu lama di depannya. Pada hasil kajian juga menyebutkan pengguna yang cenderung terlalu lama bekerja di depan monitor jenis ini akan mempercepatkan penuaan secara fizikal kerana boleh mencetuskan pertumbuhan uban menjadi lebih cepat akibat radiasi yang ditimbulkan olehnya.

Kelebihan Monitor CRT

  • Harga relatif lebih murah

Kekurangan Monitor CRT

  • Penggunaan kuasa yang lebih besar
  • Merosakkan mata
  • Sinar radiasi yang mengakibatkan kurang baik untuk manusia, baik otak, mata dan sel rambut
Monitor LCD




Monitor LCD (Liquid Crystal Display) menggunakan teknologi yang disebut dengan 'kristal cair' sebagai penghasil gambar monitor. Kelebihan monitor LCD adalah minimanya penggunaan tenaga yang digunakan juga mempunyai kontras gambar yang lebih tajam berbanding dengan CRT. Pengertian monitor LCD merujuk kepada penggunaan varian pixels (titik warna cahaya) yang tidak memancarkan cahayanya sendiri seperti halnya monitor CRT. Pada teknologi LCD sumber cahaya berasal dari lampu neon berwarna putih yang tersusun secara merata pada bahagian belakang susunan pixel (kristal cecair) tadi yang jumlahnya mencapai jutaan piksel hingga membentu sebuah gambar.Kutub kristal cair yang dilalui oleh arus elektrik akan berubah kerana pengaruh polarisasi medan magnetik yang timbul dan oleh kerana itu akan hanya membiarkan beberapa warna diteruskan sedangkan warna lain tersaring.

Kelebihan Monitor LCD

  • Kualiti gambar lebih jernih dan tajam
  • Sinar yang dipancarkan oleh LCD tidak melelahkan mata
  • Penggunaan kuasa lebih hemat
  • Dimensi yang tipis dan ringan

Kekurangan Monitor LCD

  • Skrin LCD cenderung lebih sensitif
Pengertian Monitor - LED


Monitor LED (Light Emitting Diode) mempunyai teknologi yang sama dengan LCD. Perbezaan secara fizikal pada LED komputer umumnya terletak pada bentuknya yang lebih ramping / tipis. Pada beberapa jenis LED mempunyai fungsi dan ciri-ciri yang lebih lengkap berbanding LCD, seperti kemampuan digital touch screen, Digital TV internet, Digital TV tuner. Sedangkan perbezaan secara umum antara LED dan LCD hanya terletak pada sistem pencahayaannya yang menggunakan teknologi LED backlight. Berbeza dengan LCD yang menggunakan CCFL Backlight (lampu neon berjenis fluorescent), monitor LED mampu menjimatkan penggunaan elektrik hingga 50 - 70% dibandingkan dengan LCD dengan kemampuan menghasilkan gambar yang sangat tajam.

Kelebihan Monitor LED

  • Penggunaan elektrik yang lebih menjimatkan berbanding dengan LCD
  • Kontras gambar yang sangat tajam sehingga jutaan pixels
  • Usia penggunaan LED lebih pajang
  • Dimensi monitor yang sangat tipis
  • Pencahayaan lebih baik berbanding LCD

Kekurangan Monitor LED

  • Harga lebih mahal berbanding LCD
  • Skrin LED yang lebih tipis cenderung lebih sensitif

Pengertian Monitor - Plasma


Untuk saat ini hampir tak ada orang yang menggunakan plasma untuk keperluan bermain komputer, meskipun hal tersebut masih membolehkan dengan menggunakan sambungan kabel VGA. Oleh kerana itu kita sebut sahaja dengan istilah TV Plasma disebabkan oleh ukuran dari Plasma sendiri yang kurang sesuai lagi disebut sebagai monitor


Di Indonesia sendiri, TV Plasma masih hanya dimiliki oleh segelintir orang sahaja. Penyebab utamanya adalah ukuran dimensi plasma yang sangat besar dengan saiz mencapai 42 "bahkan lebih. Harga unit untuk televisyen ini mencapai 20 - 40 juta ringgit. Teknologi TV Plasma menggunakan crystal Plasma sebagai penghasil gambar sehingga cukup menguras penggunaan kuasa. Keunggulan TV Plasma adalah kemampuan untuk menghasilkan kontras warna dan gambar yang sangat terperinci dan tajam.
Selain TV Plasma masih terdapat TV yang menggunakan teknologi 3D yang memerlukan kacamata khusus untuk menikmati gambarnya.
Demikianlah maklumat mengenai Pengertian Monitor LCD, LED, CRT & Perbezaannya. Semoga bermanfaat.

0 comments:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.