Jumat, 15 Maret 2013

Cara Mudah Mengenali Cartridge Printer Palsu


Peredaran kartrij printer palsu baru-baru ini cukup membimbangkan, setelah terbongkarnya kilang pengeluar produk tiruan tersebut yang beroperasi di Asia Pasifik. Semak cara praktikal agar tak dibohongi penjual yang menjual kartrij palsu tersebut.



  • Belilah di kedai Rasmi

Lebih baik membeli alat yang cukup penting bagi printer ini langsung dari pengedar rasminya. Mudah kok untuk mencarinya, tinggal cari saja di internet. Memang membeli peranti di dealer rasmi identik dengan harganya yang lebih mahal. Namun sekurang-kurangnya, keasliannya terjamin.


  • Teliti Terhadap Kemasan

Lakukan sedikit pemeriksaan terhadap bungkusan kartrij
yang ingin dibeli. Produk palsu biasanya akan berusaha untuk membuat salinan penampilan si produk asli semirip mungkin. Namun tetap saja, jika diteliti lebih jauh pasti ada elemen yang tidak boleh ditiru hingga sempurna. Carilah kesalahan ini, dan biasanya hal itu boleh didapati pada bungkusan / atau kotak produk tersebut.


  • Harga

Jangan mudah terpengaruh dengan janji-janji seperti memenangi harga murah atau gelontoran diskaun. Sejatinya, anda patut curiga jika kartrij yang dikatakan asli itu dibanderol sangat murah. Namun bukan bererti kartrij asli selalu berharga mahal atau tak boleh didiskon. Cermati kedai penjualnya, apakah meyakinkan?


  • Seberapa boros?

Jika anda sudah dalam posisi kadung membeli, amati penggunaan dakwat tersebut. Daya tahan kartrij palsu hampir boleh dipastikan tak sekuat produk original.


  • Kualiti Cetakan

Output atau cetakan hasil kartrij palsu juga boleh menjadi bahan penilaian. Warna dari tinta cenderung menghasilkan kualiti cetakan yang rendah. Cuba bandingkan dengan hasil cetakan terdahulu kala menggunakan kartrij rasmi.


  • Prestasi

Sebuah kartrij dakwat palsu biasanya menyebabkan kekacauan di atas kertas semasa percetakan. Ia hanya boleh bocor, kotor, hingga menyebabkan tompok yang memerlukan waktu ketika dibersihkan. Jika mencari kartrij printer anda beroperasi seperti ini, boleh jadi itu adalah tiruan.

Semoga maklumat ini dapat berguna bagi anda. Sebab kartrij palsu yang beredar di pasaran berbentuk sangat mirip dengan produk asli. Jika tidak hati-hati dan tergiur harga yang sangat murah, pengguna boleh terbuai dibuatnya.

Namun kewujudan produk tersebut sejatinya merugikan pengguna. Kartrij palsu mengakibatkan prestasi pencetak menjadi buruk, kapasiti toner lebih sedikit, kualiti cetak rendah dan kebocoran toner. Sehingga berpotensi merosakkan pencetak serta boleh membatalkan jaminan printer.

0 comments:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.