Jumat, 15 Maret 2013

Tips Merawat Gadget Touchscreen


kini semakin banyak kita jumpai peranti digital yang dilengkapi dengan teknologi skrin sentuh atau biasa kita sebut dengan touchscreen. Terlebih menjelang kemunculan Windows 8, gadget dengan teknologi ini akan semakin menjamur, bukan hanya ada pada tablet PC / all in one PC, teknologi touchscreenakan diterapkan juga pada notebook.


Untuk alat skrin sentuh, Sopasti perlu perhatian lebih
dalam menjaga / merawat alat berteknologi skrin sentuh supaya tetap awet dan tahan lama. Tidak terlalu sukar, tapi yang jelas memerlukan keseriusan dari pengguna. Ini tipsnya:

1. Elakkan dari hentaman

Tips ini sepertinya berlaku untuk semua peranti digital, tapi gadget berteknologi skrin sentuh lebih sensitif berbanding dengan alat lain dan boleh terganggu mekanisme kerjanya jika terhantuk.

2. Jangan sampai batrei drop

sering kali kita mengisi batrei pada saat keadaan batrei sudah tenat. Hilangkan kebiasaan mengisi batrei gadget kalian pada saat - saat kritikal. Maksudnya, usahakan untuk menjaga bateri selalu di atas 20%. Kurang dari itu, langsung charge dan jangan menunggu hingga ia benar-benar habis / mati.

3. Jauhkan dari elektrik statik

Perlu diketahui bahawa kekuatan elektrik statik boleh membuat lapisan touchscreen bocor. Walaupun alat milikmu sudah dilengkapi dengan kaca skrin sentuh yang telah melaksanakan sistem anti statik, bukan bererti dapat bertahan selamanya. Oleh kerana itu, cuba gunakan pelindung berbahan kulit.

4. Medan magnet? Stay Away

Khusus yang satu ini mungkin kalian sudah tahu betul apa kesannya. Kenapa mengelakkan kawasan medan magnet? Kerana medan magnet atau benda-benda yang mempunyai elektromagnetik boleh mengganggu sistem skrin sentuh.

5. Usahakan skrin tetap bersih

Buat kamu yang punya kebiasaan makan sambil pegang - pegang gadget, khusus gadget touchscreen kebiasaan ini harus dihilangkan, kerana pengumpulan kotoran pada skrin boleh menghasilkan lapisan konduktif yang menyebabkan skrin sentuh tidak tepat lagi.

Nah, itulah beberapa kebiasaan yang harus dielakkan untuk merawat peranti digital kalian yang berteknologi skrin sentuh.Semoga bermanfaat :)

0 comments:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.